Algemeen
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op het gebruik van de Q-Park applicatie 2017. Deze Algemene Voorwaarden kunt u raadplegen en downloaden op www.q-park.nl. Q-Park behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden van tijd tot tijd te wijzigen. Een dergelijke wijziging wordt altijd vermeld op de website van Q-Park waar eveneens de gewijzigde voorwaarden geraadpleegd kunnen worden.
Gebruiker
De particulier of zakelijke gebruiker van de Q-Park-dienst.
My Q-Park Account
Het internet account van de gebruiker bij Q-Park.
Online Startgids
Online handleiding voor het gebruik van de Q- Park Applicatie op de Q-Park website.
Parkeerbelasting
De door Gebruiker verschuldigde parkeerbelasting op grond van de aankomst- en vertrektijd bij parkeren in een parkeerzone van de betreffende gemeente.
Parkeerfaciliteit
Parkeergarages of terreinen geëxploiteerd of beheerd door Q-Park.
Parkeergeld
Het door Gebruiker verschuldigde parkeergeld op grond van de aankomst- vertrektijd in een parkeerfaciliteit van Q-Park.
Parkeertarief Gemeente
Het parkeertarief zoals vermeld bij de parkeerzuil in de betreffende parkeerzone van de betreffende gemeente.
Parkeertarief Q-Park
Het parkeertarief zoals vermeld bij de ingang van een parkeerfaciliteit van Q-Park.
Q-Park
Q-Park Beheer B.V., de aanbieder van de Q-Park Applicatie en de Dienst. Q-Park Beheer B.V. opereert namens Q-Park Operations Netherlands B.V.
Q-Park Applicatie (App)
Applicatie bestemd voor Apple of Android smartphones.
Q-Park SmartCard
Een in- en uitrijd toegangsmiddel bijbehorende bij een Q-Park abonnement.
Q-Park-systeem
Het computer systeem dat door Q-Park wordt gebruikt om de Dienst te registreren en te leveren.
Straat Parkeren
Het betaald parkeren op straat waarbij Q-Park namens de gemeente de parkeerbelasting incasseert.
2.1. Registratie voor de Dienst kan schriftelijk via een online aanmelding in de Q-Park Applicatie of via het versturen van een formulier op de website van Q-Park. Naregistratie ontvangt de Gebruiker een e-mail met een bevestiging van de registratie.
2.2 De Gebruiker dient de App te downloaden op zijn of haar smartphone. Eventuele downloadkosten komen voor rekening van de Gebruiker.
2.3 De Q-Park App is een Applicatie waarbij de Gebruiker zelf de aankomst- en vertrektijd bij parkeren voor zowel op straat als in de Parkeerfaciliteit van Q-Park dient te activeren en de verschuldigde parkeertijd terstond via de Q-Park Applicatie dient te betalen.
3.1 De Gebruiker dient de parkeertransactie aan- en af te melden (ook wel genoemd: starten en stoppen): via de Q-Park Applicatie of via My Q-Park Account van de Gebruiker.
3.2 Een parkeertransactie wordt automatisch gestopt door het Q-Park-systeem in het geval de eindtijd (einde betaald parkeren) in de desbetreffende zone is bereikt of er een duurbeperking geldt en deze is verstreken.
3.3 Verdere gebruiksaanwijzingen zijn omschreven in de Online Startgids die de Gebruiker kan raadplegen op de website van Q-Park.
4.1 Bij aanmelding dient de Gebruiker de code van de zone waar hij geparkeerd staat in te voeren. Een meer gedetailleerde werkwijze van de Dienst en de stappen die de Gebruiker moet doorlopen voor het starten en stoppen staan beschreven in de Online Startgids.
4.2 Eventuele (extra) kosten of boete(s) die de Gebruiker lijdt doordat hij een parkeeractie niet of niet tijdig heeft gestart of gestopt, of de verkeerde zone heeft ingevoerd komt voor rekening en risico van de Gebruiker. De Gebruiker dient na aan- of afmelding altijd te wachten op de bevestiging van de aan- of afmelding van de parkeeractie van het Q-Park systeem. Alvorens hij ervan uit mag gaan dat de parkeeractie is gestart of gestopt.
4.3 De Parkeerbelasting kan worden gewijzigd door aanpassing van de gemeentelijk Parkeerverordening. Q-Park is niet verantwoordelijk voor het tarievenbeleid en de controle van het regime van de deelnemende gemeenten.
De Gebruiker kan de Customer Service Desk van Q-Park bereiken op telefoonnummer 0900-4466880 of door een e-mail te sturen via het contact formulier op de Q-Park website.
6.1 Om te kunnen parkeren in een Q-Park Parkeerfaciliteit met de Q-Park Applicatie dient de Gebruiker te beschikken over een Q-Park SmartCard. Het daarbij horende abonnement dient men te registeren en te activeren voor gebruik in de Q-Park Applicatie.
6.2 De Gebruiker dient eveneens de optie “kort parkeren” aan te melden op het aanmeldingsformulier van Q-Park.
6.3 Parkeeracties in Parkeerfaciliteiten kunnen alleen gestart en gestopt worden met de Q-Park Applicatie of door het aanbieden van de Q-Park SmartCard bij de in-en uitrit terminal van de Parkeerfaciliteit.
7.1 Het is de verantwoordelijkheid van de Gebruiker om:
a) de Dienst enkel te gebruiken in de gemeenten die deelnemen aan ‘mobiel parkeren’. De lijst met deelnemende gemeenten kan de Gebruiker raadplegen op de website van Q-Park;
b) te allen tijde het juiste kenteken in te voeren voordat hij een parkeertransactie start;
c) altijd de nieuwste versie van de Q-Park Applicatie te downloaden en verifiëren voor gebruik. Eventuele fouten bij gebruikmaking van een oude(re) versie, zijn voor rekening en risico van de Gebruiker;
d) altijd de juiste zonecode van het parkeergebied waar het voertuig staat geparkeerd in te voeren. Deze zonecode kan men vinden op parkeerautomaten of parkeerborden in het betreffende parkeergebied. Gebruik van de GPS functionaliteit in de Q-Park- Applicatie is volledig voor eigen rekening en risico van de Gebruiker;
e) schade beperkende maatregelen te nemen ten einde een lopende parkeeractie te stoppen in het geval er een storing is in het Q-Park systeem, geen bereik van het netwerk, netwerk problemen van derden of een provider;
f) onmiddellijk de Q-Park SmartCard te blokkeren en te melden bij de Customer Service Desk van Q-Park op telefoonnummer 088-3295100 in geval van verlies of diefstal;
g) in geval van storing, verlies of diefstal zoals omschreven onder de leden e en f van dit artikel is de Gebruiker verplicht om de Customer Service Desk van Q-Park te contacteren om een lopende parkeeractie stop te zetten. De verschuldigde Parkeerbelasting zal op reguliere wijze worden afgeschreven van de opgegeven bankrekening of creditcard;
h) de verschuldigde Parkeerbelasting bij storing van de Dienst te voldoen, zoals door middel van het kopen van een parkeerkaart bij een parkeerautomaat in de juiste parkeerzone;
i) te allen tijde de beschikking te hebben over een geldig, werkend e-mail adres, bankrekening of credit card. Wijzigingen in zijn gegevens zoals bijvoorbeeld kenteken, mobiel nummer, bankrekening of nieuwe credit card dienen onmiddellijk te worden gewijzigd in de My Q-Park Account;
j) naheffingen en boete(s) opgelegd door de gemeente tijdig te voldoen. Gebruiker is verantwoordelijk voor de juiste invoer van gegevens en het tijdig starten en stoppen van de parkeeractie in de Q-Park Applicatie;
k) een geldig bankrekeningnummer of creditcardnummer op te geven waarvan de verschuldigde betalingen door Q-Park kunnen worden afgeschreven.
8.1 Door de Gebruiker: De Gebruiker kan de overeenkomst met betrekking tot de Dienst beëindigen door het invullen en versturen van het opzegformulier op de Q-Park website, onder vermelding van zijn klantnummer. Het formulier dient volledig en correct te worden ingevuld. De opzegging dient gestuurd te worden naar Q-Park door gebruikmaking van het formulier op de website. De Gebruiker ontvangt per mail een ontvangstbevestiging van de opzegging. De overeenkomst eindigt twee weken na ontvangst van het opzegformulier.
8.1.1 De Gebruiker heeft het recht om de overeenkomst binnen 14 dagen na totstandkoming van de overeenkomst met Q-Park met onmiddellijke ingang te ontbinden. De opzegging dient gestuurd te worden naar Q-Park door gebruikmaking van het formulier op de website. In het geval er geen gebruik is gemaakt van de Dienst worden de betaalde abonnementskosten door Q-Park teruggestort.
8.1.2 Parkeergelden, Parkeerbelastingen, abonnements- en registratiekosten verband houdend met het gebruik van de Dienst tot de datum van ontbinding en opzegging komen voor rekening van Gebruiker.
10.1 Q-Park staat er niet voor in dat het Q-Park-systeem en de Dienst altijd 100% zonder problemen werken. De aansprakelijkheid van Q-Park is beperkt tot directe schade die de Gebruiker lijdt als gevolg van een storing ten tijde van een lopende parkeertransactie in het Q-Park- systeem of in de Dienst tot een maximum van €50,- per parkeertransactie, onder voorwaarde dat de Gebruiker dient aan te tonen dat hij alle noodzakelijke maatregelen heeft genomen om de schade te beperken. Q-Park sluit iedere aansprakelijkheid uit voor overige schade, zoals indirecte of gevolgschade, die de Gebruiker lijdt doordat hij de Dienst of het Q-Park-systeem heeft gebruikt of niet heeft kunnen gebruiken.
10.2 Q-Park sluit tevens iedere aansprakelijkheid uit voor alle schade ten gevolge van het niet of niet juist functioneren van het mobiele (telefoon)netwerk of ander (mobiel internet) netwerk of apparatuur en diensten van derden die de Gebruiker gebruikt in het kader van de Dienst van Q-Park, waaronder tevens is begrepen schade als gevolg van verlies of diefstal
Q-Park gebruikt persoonsgegevens van de Gebruiker om de Dienst te kunnen leveren en, waar nodig, om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Daarnaast gebruikt Q-Park deze gegevens om bedrijfsprocessen efficiënter in te richten, voor marketing doeleinden en onder meer om betere (online) service te kunnen bieden. Voor meer informatie over het gebruik van persoonsgegevens door Q-Park, zie hiervoor de website van Q-Park/Privacy Statement.