| Magisch Maastricht trekt 600.000 bezoekers: hoe houden we de stad bereikbaar? Gemeente Maastricht, Maastricht Bereikbaar en Q-Park bundelen hun krachten.
Lees meer
4 februari 2021 - In 2021 is het zeker nog geen ‘business as usual’. Met Fred Wilkes, directeur Business Development van Q-Park Nederland, blikken we vooruit. “De automobiliteit zal niet dalen.”
In 2021 is het zeker nog geen ‘business as usual’. Met Fred Wilkes, directeur Business Development van Q-Park Nederland, blikken we vooruit. “De automobiliteit zal niet dalen.”
“Wat je ziet, is dat COVID-19 een aantal reeds bestaande trends en ontwikkelingen versnelt. In veel gemeenten nam het aantal winkels al af. Dat gaat nu sneller. Het autoluw maken en ‘blik van straat’ kan dan bijdragen aan het creëren van meer sfeer en leefbaarheid. Een bezoekje aan de binnenstad wordt na corona weer als vanouds het nummer 1 uitje in Nederland. Want de behoefte om elkaar te ontmoeten is hoog, wellicht hoger dan ooit tevoren. Maar hoe zit het dan met de bereikbaarheid voor horeca, winkels, musea en theaters? Dat zijn vraagstukken waar wij steeds meer voor en samen met gemeenten, investeerders en projectontwikkelaars maatoplossingen voor ontwikkelen.”
Centimeterwerk
“Dan kijk je vanzelfsprekend naar de parkeernormering, maar hoe zit het nu met de daadwerkelijke parkeervraag of eigenlijk: de gebruikers? Met meer dan 450 parkeerfaciliteiten in ons bestand beschikken we over enorme hoeveelheden big data. In tegenstelling tot de bekende theoretische modellen kunnen wij met actuele cijfers analyses maken. Hoe zit het met de bezetting en het gebruik overdag? Hoe ’s avonds? Zijn er combinaties mogelijk met verschillende gebruikersgroepen. De bouw voor leegstand betreft, zeker ondergronds, hele dure meters. En voor gemeenten is het inpassen van binnenstedelijke ontwikkeling toch al centimeterwerk.”
“Als je dat goed wilt organiseren en reguleren, wordt van gemeenten steeds meer een visie op een gebied, in plaats van op alleen een locatie, gevraagd. Bereikbaarheid, leefbaarheid, ontsluiting, vergroening; dit alles vereist een integrale aanpak. Wij participeren daar graag in en nemen als mobiliteitspartner het voortouw. Onderdelen daarvan zijn bijvoorbeeld apps met realtime info over beschikbare capaciteit, kentekenherkenning voor een vlottere doorstroming en het reserveren van parkeerplaatsen, wat zoekverkeer voorkomt.”
9 tot 5
“Als de corona pandemie achter de rug is, zal de automobiliteit niet dalen ten opzichte van daarvoor Het gebruik wordt wel anders. De auto en fiets lijken toch winnaars te worden ten opzichte van het OV tijdens corona en straks de nasleep ervan. Auto’s worden echter meer verspreid over de dag en week ingezet. Het thuiswerken is normaler geworden. Het kantoor wordt meer een plek voor ontmoeting en overleg op een paar momenten of dagen per week en minder de standaardplek waar je maandag tot en met vrijdag van 9 tot 5 verblijft. Hier stemmen wij onze abonnementen op af door middel van andere, flexibelere vormen.”
“Wat de pandemie ook versterkt heeft, is het gevoel van de herontdekking en herwaardering van eigen omgeving en eigen land. Vanwege het klimaat worden er al steeds meer vraagtekens bij vliegreizen geplaatst, nu hebben we gezien dat er ook nog heel veel dichtbij te beleven valt. Dat gebeurt dan doorgaans per auto. Daar moeten we ons dus eveneens op instellen.”
Micromobiliteit
“Waar wij in 2021 ook actiever op inzetten, is het aanbieden van deelmobiliteit via onze parkeergarages en -terreinen. Dat kunnen deelauto’s zijn voor bewoners, maar ook micromobiliteit voor de ‘last mile’. Denk dan aan scooters, fietsen of steps; al dan niet elektrisch. We willen op dit vlak nadrukkelijker gaan samenwerken met serieuze partijen, die de capaciteit hebben om dit landelijk aan te pakken.”
“Zoals gezegd, 2021 wordt dus geen standaard jaar, maar wij zijn al volledig op het nieuwe werken en het nieuwe normaal voorbereid en stellen onze inzichten graag ter beschikking om de beste oplossingen voor en met onze partners te realiseren.”