Amsterdam Oostenburg

Duurzame mobiliteit in een historisch jasje

Oostenburg in Amsterdam kent een roemrijk verleden. Ooit aangelegd voor de V.O.C. die er geurige en kostbare specerijen uit Azië opsloeg en vele schepen liet bouwen. Stageplek van tsaar Peter de Grote en rond 1850 decor voor de grootste machinefabriek van Nederland: Werkspoor. Geboortegrond van ’s werelds eerste dieselaangedreven tanker bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, maar ook de locatie van een van de eerste vormen van sociale woningbouw in Amsterdam; mét ‘privaat, gootsteen en ijzeren ledikant’!

Q-Park Oostenburg: duurzame mobiliteit in een historisch jasje

Oostenburg in Amsterdam kent een roemrijk verleden. Ooit aangelegd voor de V.O.C. die er geurige en kostbare specerijen uit Azië opsloeg en vele schepen liet bouwen. Stageplek van tsaar Peter de Grote en rond 1850 decor voor de grootste machinefabriek van Nederland: Werkspoor. Geboortegrond van ’s werelds eerste dieselaangedreven tanker bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, maar ook de locatie van een van de eerste vormen van sociale woningbouw in Amsterdam; mét ‘privaat, gootsteen en ijzeren ledikant’!

Het spreekt dan ook voor zich dat bij de herontwikkeling van dit gebied het verleden een bepalende rol speelt. In het gebruik van stoere materialen, in het behoud van historische elementen in de buitenruimte en in de keuze voor een gemengd stedelijk eiland, waar wonen en werken naast elkaar functioneren; net als vroeger.

Geconcentreerd

Dit gemengde karakter stelt eisen aan de inrichting. Oostenburg is een autoluw eiland. Er is geen doorgaand verkeer op het eiland en er is één entree voor auto’s. Auto’s parkeren zoveel als mogelijk geconcentreerd. Daarmee ontstaat de mogelijkheid om de buitenruimte intensief te gebruiken voor langzaam verkeer (voetgangers en fietsers) en verblijven.

Met deze uitgangspunten hebben de gemeente Amsterdam, woningcorporatie Stadgenoot en Q-Park in nauw overleg een parkeeroplossing gecreëerd die recht doet aan het gebied. “Belangrijk daarbij is dat we de parkeernormen niet gestapeld, maar in elkaar gepast hebben”, licht Fred Wilkes, directeur Business Development van Q-Park Nederland toe. “Bewoners zijn vaak overdag niet thuis, terwijl er juist dan parkeercapaciteit nodig is voor bedrijven; en andersom. We hebben samen met bouwer/ontwikkelaar Ten Brinke en investeerder Holland Immo Group heel goed gekeken naar die combinatie van functies en doelgroepen, zodat een adequate en betaalbare oplossing is ontstaan. Daar zijn we trots op.”

Blauwe kraanbokken

Oostenburg is een van de drie Oostelijke Eilanden in Amsterdam en is ten opzichte van Kattenburg en Wittenburg het meest oostelijk gelegen; wat de naam verklaart. Het in de tweede helft van de 17e eeuw in het moeras langs het IJ aangeplempte eiland wordt de komende jaren ontwikkeld tot een nieuwe stoere stadswijk met zo’n 1.800 woningen. Er komt een mooie mix van sociale, middensegment en vrije sector huurwoningen, koopappartementen, zelfbouwwoningen, ontspanningsplekken, horeca en bedrijvigheid. De historische kern van Oostenburg blijft bewaard, in de vorm van de 19e-eeuwse Van Gendthallen, de monumentale Werkspoorhal, de oude kademuren en de iconische blauwe kraanbokken.

Wilkes: “Vanzelfsprekend sluiten we daar met het uiterlijk van de parkeergarage graag bij aan. Zo zijn in het ontwerp van Mix Architecture de buitenwanden opgetrokken uit beton met motieven van rietmatten en natuursteen. De toegangsdeuren zijn bekleed met geperforeerde staalplaten, voorzien van VOC-afbeeldingen uit het Rijksmuseum.” In totaal beslaat de 28e locatie van Q-Park in de hoofdstad uit zeventien niveaus uitgevoerd als split level, waarvan er zich drie niveaus ondergronds bevinden.”

Sedum en zonnepanelen

De stoere, industriële uitstraling staat geenszins de duurzaamheidsdoelstellingen van Q-Park in de weg. Sterker nog, het 704 parkeerplaatsen tellende gebouw is de ‘groenste’ Q-Park locatie in Amsterdam. Zo is op het dak ruimte voor 719 zonnepanelen; ruim voldoende om volledig energieneutraal te kunnen opereren. Resterende groene energie wordt gebruikt om de vijftien laadpalen voor elektrische auto’s te voorzien van stroom. Bij deze laadpalen kunnen gelijktijdig dertig auto’s laden. De rest van het dakoppervlak wordt bekleed met sedumplanten voor een duurzame waterberging. Een fraai voorbeeld van hoe mobiliteit, duurzaamheid en een roemrijk verleden hand in hand kunnen gaan.

 

arrow
Online betaalmethoden
iDeal
MasterCard
Visa