| Magisch Maastricht trekt 600.000 bezoekers: hoe houden we de stad bereikbaar? Gemeente Maastricht, Maastricht Bereikbaar en Q-Park bundelen hun krachten.
Lees meer
25 maart 2021 - Als je als stad jaarlijks twaalf tot vijftien miljoen bezoekers trekt, dan heb je een aardige uitdaging qua mobiliteit, leefbaarheid en parkeerbeleid op je bordje. De gemeente Venlo besloot het daarom over een andere boeg te gooien…
Als je als stad jaarlijks twaalf tot vijftien miljoen bezoekers trekt, maar ze komen vooral in de weekenden en op feestdagen, dan heb je een aardige uitdaging qua mobiliteit, leefbaarheid en parkeerbeleid op je bordje. De gemeente Venlo besloot het daarom over een andere boeg te gooien…
De Venlose binnenstad staat bekend om z’n gezelligheid en uitgebreid aanbod aan winkels, horeca en andere attracties. Niet zo gek dus dat jaarlijks ook vele miljoenen Duitsers de grens oversteken om deze maasstad te bezoeken. “Met name in de weekenden en op Duitse feestdagen kennen we onze piekmomenten”, licht Jasper van der Beek, beleidsadviseur mobiliteit van de gemeente Venlo, toe. “Het is dan een hele opgave om de verkeersstromen in goede banen te leiden en te zorgen dat de parkeerdruk over de stad verdeeld wordt.”
Het leidde in het verleden nog wel eens tot een verkeersinfarct, maar ook tot verhitte discussies tussen de lokale middenstand en inwoners over het wel of niet investeren in extra parkeergelegenheid. “Maar ja, daar is budget voor nodig”, aldus Van der Beek. “Een maatschappelijke afweging. Je kunt je euro maar één keer uitgeven.”
Strakker in de vingers
Een lang verhaal kort: de gemeente besloot het beheer van de parkeerfaciliteiten uit te besteden. Drie parkeergarages werden aan Q-Park verkocht. Daarmee ontstond ruimte in de gemeentelijke begroting voor andere doeleinden, maar ontstond eveneens een kans voor het van oorsprong Maastrichtse parkeerbedrijf om de propositie van mobiliteitspartner in de praktijk waar te maken. “Ze hebben het onderhouden en managen van zo’n parkeergarage toch gewoon iets strakker in de vingers dan wij als gemeente. Zo is er bijvoorbeeld hun Q-Park Control Room waar je 24/7 meertalig met vragen terecht komt. Dat soort service was toentertijd bij ons allemaal wat lastiger.”
De situatie in Venlo is met vereende krachten inmiddels een stuk vooruitgegaan volgens Van der Beek. “We hebben een adviesgroep parkeren en bereikbaarheid opgericht, samen met ondernemers, inwoners en Q-Park. Voor overleg, maar we vragen ook advies. Dat werkt heel goed. Niet alles valt 1-2-3 op te lossen, maar samen komen we eruit.”
Venloverwelkomt
Ook de stroomlijning van de verkeersdrukte kreeg een impuls, wat als bijzonder positief wordt ervaren in de stad die ‘Venloverwelkomt’ als slogan voert. “Er zijn inmiddels zes Q-Park parkeerlocaties in Venlo, waardoor ze bij drukte of onderhoud makkelijker en gerichter auto’s kunnen spreiden over de faciliteiten. Ze hebben ook een deel van onze taak op het gebied van verkeersregelaars overgenomen. Dat helpt zeker.”
“We zijn trots op de samenwerking met Venlo”, vult Arthur Bussink, Asset Manager Q-Park Nederland aan. “Door de intensieve coöperatie kunnen we het echt als een partnerschap aanvliegen met over en weer interesse en begrip voor elkaars belangen. Hierdoor wordt het gedeelde belang alleen maar groter. Het heeft er mede voor gezorgd dat Venlo hoog op onze prioriteitenlijst staat voor wat betreft investeringen en het invoeren van innovaties.” Zo is in 2020 de nieuwe Blok van Gendt-parkeergarage in gebruik genomen en volgt eind april Q-Park Arsenaal. Bussink: “Die laatste is een tijdelijke parkeergarage die geheel circulair is gebouwd. Het zorgt ervoor dat we op korte termijn extra parkeercapaciteit met elkaar hebben weten te realiseren, in afwachting van definitieve plannen. Een uitkomst voor bezoekers en winkeliers van Venlo.”
In april wordt ook een begin gemaakt met de uitrol van ‘parkeren op kenteken’ in Venlo. “Een slimme oplossing waarmee de toegang en afrekening op basis van kentekenherkenning werkt. Een fysieke parkeerpas voor abonnementhouders komt er dus niet meer aan te pas. Ook dit maakt het parkeren in Venlo weer een stap comfortabeler en draagt daarmee bij aan de bereikbaarheid en gastvrijheid van de stad: ‘Venloverwelkomt’ tenslotte!”