European Mobility Week: De rol van Q-Park bij het streven naar zero-emission

15 september 2020 - Tijdens de European Mobility Week laat Q-Park zien hoe er wordt bijgedragen aan de zero-emission doelstelling.

European Mobility Week: De rol van Q-Park bij het streven naar zero-emission

Auto’s brengen onafhankelijkheid en vrijheid om te reizen. Of het nu gaat om reizen in je vrije tijd, zoals je kinderen naar school brengen of boodschappen doen, of reizen naar het werk. Toegang hebben tot een auto maakt mensen mobiel waardoor ze sociaal en economisch deel kunnen nemen aan de maatschappij. Auto’s worden vaak gezien als het meest flexibele middel om van A naar B te komen. Ze zijn dan ook niet meer weg te denken uit onze maatschappij.

Toch is er ook een keerzijde. Iedereen wil graag mobiel blijven, steden bezoeken en genieten van culturele en recreatieve voorzieningen, maar tegelijkertijd willen we ook schone pleinen en groene parken waar we kunnen ontspannen en waar kinderen veilig kunnen spelen. Auto’s worden geparkeerd in de openbare ruimte, op plaatsen waar juist meer ruimte zou moeten zijn voor voetgangers, fietsers en bewoners.

Hoe kijkt Q-Park hier naar?

Misschien verwacht je het niet, maar Q-Park stelt dat steden georganiseerd moeten worden naar mensen en niet naar auto’s. We pleiten voor meer en betere openbare ruimte voor voetgangers en fietsers. In samenwerking met gemeentes verhogen we de leefbaarheid en aantrekkelijkheid in stadscentra door bovengronds parkeren te verplaatsen naar ondergrondse parkeerfaciliteiten. Het streven is dat dat publieke middelen worden besteed aan een gezondere en inclusievere samenleving.

Dit is waar Q-Park een belangrijke rol in speelt. Wij weten als geen ander hoe we de juiste parkeercapaciteit kunnen berekenen en opbouwen, bij voorkeur ondergronds of aan de stadsring. Als maatschappelijk partner wil Q-Park de bereikbaarheid verhogen en het zoekverkeer verminderen, met als doel het beperken van de uitstoot. Ook biedt Q-Park parkeervoorzieningen aan de rand van de stad waar je snel en gemakkelijk over kunt stappen op openbaar vervoer of de fiets, of op plekken die te voet goed bereikbaar zijn.

Om het zoekverkeer te beperken, informeert Q-Park automobilisten via digitale kanalen over de parkeermogelijkheden. Door het uitwisselen van data met gemeenten en andere online diensten is de klant vooraf en tijdens zijn zoektocht naar een parkeerplaats goed geïnformeerd over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Door online reserveren aan te bieden, sturen we klanten naar de juiste locatie. In samenwerking met partners, bijvoorbeeld openbaar vervoer aanbieders, maken we het klanten gemakkelijk om hun parkeer- en OV ticket in een keer te reserveren.

Om het gebruik van elektrische voertuigen te ondersteunen, heeft Q-Park een EV-oplaadprogramma ontwikkeld. We installeren continu extra EV-oplaadpunten in onze parkeerfaciliteiten, waarbij we optimaal gebruik maken van de beschikbare elektriciteitscapaciteit en daar waar mogelijk van duurzame energie. Momenteel hebben we 1.018 EV-oplaadpunten in heel Europa beschikbaar. Onze ambitie is dat elke parkeerfaciliteit over EV-oplaadpunten beschikt, op deze manier sluiten wij aan bij de energietransitie doelen van gemeentes in Nederland.

• Altera verlengt overeenkomst met Q-Park op Sint Jorisplein in Amersfoort
    | Vastgoedbelegger Altera Vastgoed N.V. (verder: Altera) heeft onlangs de overeenkomst met Q-Park voor de parkeergarage onder het Sint Jorisplein in Amersfoort langdurig verlengd.
  • Nu ook straatparkeren met de Q-Park app
    | Met de Q-Park app kan al in meer dan 140 Q-Park parkeergarages makkelijk op kenteken geparkeerd worden. Nu kun je met dezelfde app ook op straat parkeren in heel Nederland. Betalen gebeurt automatisch achteraf, waardoor de betaalautomaat overgeslagen wordt.
  • Verbindingsroute door Q-Park Zuidplein officieel geopend
    | Op donderdag 1 september is officieel de nieuwe verbinding bij het Zuidplein in Rotterdam-Zuid geopend. Q-Park heeft als mobiliteitspartner een actieve rol gespeeld bij het ontwerpen en het realiseren van deze verbinding.