| Magisch Maastricht trekt 600.000 bezoekers: hoe houden we de stad bereikbaar? Gemeente Maastricht, Maastricht Bereikbaar en Q-Park bundelen hun krachten.
Lees meer
Door samenwerking, positiviteit en creativiteit hebben we als Q-Park en P1 in het afgelopen jaar onze klanten en opdrachtgevers een goede parkeerexploitatie en -dienstverlening kunnen bieden.
Door samenwerking, positiviteit en creativiteit hebben we als Q-Park en P1 in het afgelopen jaar onze klanten en opdrachtgevers een goede parkeerexploitatie en -dienstverlening kunnen bieden. Als bedrijf hebben we stevige stappen gezet op het gebied van duurzaam en digitaal doorgroeien met betrokken medewerkers.
In 2022 is samen met Shell gewerkt aan het sneller installeren van meer elektrische laadpalen in onze garages. Elektrisch laden is belangrijk voor onze klanten, en daarmee ook voor ons. Inmiddels hebben we het aantal van 1.000 stuks bereikt. Een mooie mijlpaal. In 2023 zullen we ook veel nieuwe laadpalen toevoegen. Daarnaast gaan Q-Park en Shell vijf mobility hubs in grote steden in Nederland bouwen. De veranderende behoeftes van de klant staan hierbij centraal. Op deze parkeerfaciliteiten worden nieuwe concepten ingevoerd, waarbij we parkeren combineren met (snel)laden, verkoop van verse etenswaren en drankjes, aanbod van deelvervoer zoals elektrische fietsen, scooters of auto’s en logistieke services zoals pakketdiensten. Op Q-Park locaties in Amsterdam, Den Haag, Maastricht en Rotterdam (2) willen we parkeergarages op deze wijze een belangrijk onderdeel maken van de verbetering van de bereikbaarheid en de leefbaarheid van steden. In het nieuwe jaar zullen we in ieder geval de mobility hubs Centrum/Veerkaden in Den Haag en Zuidplein in Rotterdam ook daadwerkelijk realiseren.
In 2022 heeft het vooraf reserveren in onze parkeergarages een grote vlucht genomen. Consumenten vinden het prettig om zekerheid te hebben over een parkeerplaats bij hun bestemming. Dat scheelt niet alleen een hoop denk- en speurwerk, maar ook tijd. We gaan dit verder uitbouwen in het nieuwe jaar. Waar we ook verder mee gaan, is de Q-Park app. De app als het moderne toegangs- en betaalmiddel in al onze parkeergarages en sinds dit jaar ook overal op straat in heel Nederland. Betalen gebeurt automatisch achteraf, waardoor de betaalautomaat overgeslagen wordt. Bij P1 hebben we in 2022 veel energie gestoken in het herbouwen van de webshop voor vergunninghouders. Nu deze gereed is, heeft P1 in het komende jaar meer mogelijkheden om nieuwe digitale producten aan onze opdrachtgevers te leveren.
In het afgelopen jaar zijn we er in geslaagd om zowel bij P1 als bij Q-Park mooie opdrachten te scoren en nieuwe locaties te openen. Goede voorbeelden zijn hierbij de start van de dienstverlening in Alkmaar en de realisatie van de Zuidplein 2 garage in Rotterdam. Ook hebben we het startschot gegeven voor de bouw van de nieuwe parkeergarage Frontenpark in Maastricht. Doorgroeien is geen doel op zich, maar zorgt er wel voor dat Q-Park en P1 samen in staat zijn om een compleet pakket van parkeerdiensten (“one-stop-shop”) aan te bieden op de Nederlandse markt. Voor ons draait het niet om snelheid, maar om continue beweging. We kijken altijd hoe we bereikbaarheid en leefbaarheid kunnen combineren. Als grote speler bundelen we onze krachten en zoeken we verbinding met overheden en ontwikkelaars. Bovendien zorgt schaalgrootte voor een stevige basis voor een gezond en stabiel bedrijf.
Ook bij onze medewerkers zijn de begrippen duurzaam, digitaal en doorgroeien van belang. Duurzaam; zorgen voor inzetbaarheid. Digitaal; slimmer werken met moderne middelen. Doorgroeien; jezelf blijven ontwikkelen. Als organisatie hebben we in het afgelopen jaar veel aandacht besteed aan training van onze medewerkers. Bovendien hebben we door middel van een onderzoek een beter beeld gekregen over hoe onze collega’s denken over hun werk. Op basis van de resultaten van dit onderzoek gaan we de komende maanden met de medewerkers in gesprek om het werken bij Q-Park en P1 nog beter en interessanter te maken. En dat doen we natuurlijk niet zonder reden. Want alle goede resultaten die we in 2022 hebben bereikt, zijn een direct gevolg van de tomeloze inzet en betrokkenheid van onze medewerkers. Daar ben ik dankbaar voor. Laten we deze inzet en betrokkenheid ook in het nieuwe jaar continueren.
Op naar 2023!