Hoe je hip mobiel houdt
Lang geleden ontstaan als havengebied met kranen, loodsen en industrie, huisvestte het Rijnhaven-district jarenlang een flink deel van de rosse buurt van Rotterdam. Na een ‘doodse’ en vervallen periode eind vorige eeuw, is het gebied inmiddels hard op weg om één van de hipste gebieden van Nederland te worden.
Q-Park heeft als mobiliteitspartner het grootste deel van de parkeerfaciliteiten in dit gebied onder zijn hoede en draagt daarmee actief bij aan de enorme ontwikkeling die dit gebied doormaakt. Nu al met parkeergarages De Rotterdam, Boston & Seattle en Fenix I, straks komen The Sax en Bay House erbij.
Out-of-the-box
Onze Directeur Business Development Fred Wilkes legt uit hoe dit zo is gekomen. “Een kwestie van nauw overleg met alle betrokkenen en actief meedenken. Begin deze eeuw schoven we al aan tafel. De visionaire plannen voor de ontwikkeling van dit gebied spraken ons meteen aan. Maar belangrijker was dat we in de gemeente, investeerders, ontwikkelaars en bouwers partners troffen die ook ondernemend en out-of-the-box wilden denken.”
Bouwtijd en -kosten dalen
Zo hebben we de mobiliteitsvraagstukken niet louter gebouw voor gebouw benaderd, maar zo veel mogelijk gekeken vanuit het perspectief van het gebied. Dankzij de open houding van de gemeente konden we parkeernormen over elkaar heen leggen en daar flexibel mee omgaan, afhankelijk van het profiel van bewoners en andere gebruikers. Dan bouw je niet voor leegstand, maar lever je maatwerk. Met als bijkomend voordeel dat bouwtijd en -kosten dalen, waardoor projecten eerder realiseerbaar worden.”
Iconen
Wel beschouwd gaat het met Katendrecht, de Wilhelminapier/Kop van Zuid en het gebied rond de Rijnhaven, maar over een paar vierkante kilometer van de stad. Het gebied huisvest echter iconen als de Cruiseterminal, Hotel New York, De Rotterdam, Boston & Seattle en de Fenixloodsen. Daar komen straks nog onder andere het Stilwerk Designcenter en Havana & Philadelphia, oftewel ‘The Sax’, bij. Het bruist dus als nooit tevoren, met bijbehorende verkeersdrukte.
Vruchten
“Omdat we vanaf het begin betrokken zijn bij de ontwikkeling van het Rijnhaven-district konden we meedenken met oplossingen”, aldus Wilkes. “Zo hebben we bijvoorbeeld de parkeergarage onder Boston & Seattle anderhalf jaar voor de bouw van de woontorens al geopend. De garage onder ‘The Sax’ wordt met die garage verbonden en krijgt dezelfde toegang, waardoor de ontsluiting van de hele Wilhelminapier veel beter verloopt. Het is een kwestie van lange adem en samen blijven zoeken naar de beste oplossingen, maar uiteindelijk plukt iedereen daar de vruchten van. Ook in bovengrondse kwaliteit.”